Consument wil concrete voordelen

Uit het onderzoek Dossier Duurzaam naar de houding en perceptie van consumenten ten aanzien van duurzaamheid en het imago van merken, blijkt dat het voor bedrijven vanzelfsprekender wordt om zich te profileren als duurzaam merk. Anderzijds kijken consumenten kritischer naar deze bedrijven. Geloofwaardigheid en concrete voordelen voor de consumenten worden dan ook steeds belangrijker om het echte onderscheid te kunnen maken op gebied van duurzaamheid.

Duurzaam Dossier

via: duurzaamgeproduceerd.nl

via: duurzaam-geproduceerd.nl

Op het moment dat het onderzoek startte in 2008,  gaf 30 procent van de consumenten aan claims over MVO of duurzaamheid te wantrouwen, inmiddels is dit gestegen tot 39 procent in 2013. Het blijkt dat consumenten steeds vaker doorhebben wanneer merken weinig of geen verschil maken of beloftes maken die ze niet waar kunnen maken. Het advies is dan ook om eerlijk en transparant te communiceren. Daarnaast is het belangrijk voor consumenten om direct concrete voordelen te ondervinden bij de aankoop. Kostenbesparing door lager energieverbruik of een lagere belasting zijn hier voorbeelden van, maar ook persoonlijke voordelen zoals de gezondheid of smaak van voeding kunnen een rol spelen bij de aankoopbeslissing.

Voordelen voor bedrijven

Duurzaam ondernemen is echter niet alleen interessant om de consument over de streep te trekken, maar ook voor de organisatie zelf levert het concrete voordelen op. Uit onderzoek van TNO blijkt dat middelgrote bedrijven nog 40% kunnen besparen op hun energiekosten en een mobiliteitsbudget om werknemers te stimuleren groener te rijden levert al snel 20 procent besparing op. Op het moment dat een bedrijf significante dingen onderneemt op gebied van duurzaamheid, kan het verstandig zijn dit in de communicatie mee te nemen. Consumenten vinden duurzaamheid namelijk steeds belangrijker. Om als organisatie te kunnen onderscheiden op gebied van duurzaamheid,  moet de rol van de organisatie zo concreet en tastbaar mogelijk gemaakt worden en algemene termen als duurzaam of maatschappelijk verantwoord moeten zoveel mogelijk vermeden worden.

Tags: , , ,

Reacties zijn gesloten.