Skip to content

Elektrisch rijden: op één accu heen en terug naar Zürich

Hoewel verschillende stimulerende regelingen de elektrische en hybride auto al behoorlijk populairder hebben gemaakt, durven veel autorijders de stap nog niet helemaal aan. ‘Range anxiety’ is daar de voornaamste oorzaak van, oftewel de vrees dat men na enkele tientallen kilometers al met een lege accu stil komt te staan. Een nieuw type accu biedt echter hoop. Hiermee kan in potentie 1.600 kilometer worden afgelegd, genoeg om van Amsterdam naar Zürich te rijden en ook weer thuis te komen.

Synergie

De revolutionaire batterij komt voort uit een samenwerking tussen het aluminium producerende bedrijf Alcoa en het Israëlische Phinergy, dat gespecialiseerd is in schone energie. De samenwerking werd in februari al aangekondigd en onlangs reed een auto uitgerust met de nieuwe accu zijn eerste proefrondjes.

De nieuwe accu is vooral opvallend vanwege de manier waarop deze energie vrijgeeft. In de accu komen namelijk lucht en water via een katalysator in aanraking met aluminium, waardoor er vervolgens elektriciteit vrijkomt. Praktisch nadeel is daarbij dat er om de honderd kilometer weer water bijgevuld moet worden. Ook kan de accu nog niet opnieuw opgeladen worden, waardoor de capaciteit tijdens zijn levensduur wel minder wordt.

De toekomst van accu’s

Het vermoeden van de kenners is dat deze nieuwe accu vooral gebruikt zal worden ter ondersteuning van de huidige oplaadbare accu’s, waarmee het bereik van de meest elektrische en hybride auto’s enorm vergroot zal gaan worden. Daarnaast zijn er tal van andere bedrijven ook bezig met innovaties op het gebied van accu’s. Zo wordt er in Japan al gewerkt aan een accu die werkt op zeewater en wel oplaadbaar is. Ook zijn er al positieve resultaten geboekt in onderzoeken naar accu’s die werken op katoen en andere organische materialen. Er staan de komende jaren op dit gebied nog een boel spannende dingen te gebeuren, zoveel is in ieder geval zeker.